BLOC II. FORMACIÓ EN LA PRÀCTICA DE L'ART
Dimensió productiva i performativa
Del monotip a la història de ficció
PART 2. INVENCIÓ D'UNA HISTÒRIA A PARTIR DELS MONOTIPS.
Proposta: crear una història a partir dels monotips, així com del tema triat i els elements triats a les revistes (per fer un collage).
Objectius: desenvolupar la creativitat a través dels monotips de cadascun dels membres del grup, inventar una història a partir de la temàtica triada, i represenar, mitjançant la tècnica del collage (elements de revistes, fotografies, infografies, etc.) o d'altres tècniques, una història inventada.
Desenvolupament de la proposta: en primer lloc, cadascú ha triat un dels seus monotips i, entre tots, els hem hagut de classificar per temàtiques, de manera que els hem agrupat, com es pot veure en la imatge que hi ha a continuació. El nostre grup està compost dels següents elements o ítems: escola, biblioteca i assassinat.

Font de la imatge: fotografia pròpia.
A partir d'aquests tres elements hem creat una història fictícia sobre l'assassinat d'un bibliotecari a una escola. A continuació hi ha la narració de la història:
UN ASSASSINAT INESPERAT...
Diu la llegenda, que el 4 d'octubre del 2002 un infant amb tan sols 1 mes de vida va ser vacunat de la varicel·la. Passats 8 anys, semblava ser que tot era normal, la nena tenia una vida molt rutinària. Però de cop, un dia... txan, txan, txan! la seva vida va fer un gir de 180 graus. Semblava ser que la vacuna l'havia afectat moltíssim...
A casa, la seva família va notar que la filla tenia canvis d'humor sobtats, i tenia un comportament força estrany. Sovint, es tancava a la seva habitació, se sentien molts sorolls, però no se sabia què feia exactament.
Un temps després, alguns objectes de casa seva van començar a desaparèixer. Els pares, tot preocupats, van examinar habitació per habitació per trobar totes les coses perdudes. La seva sorpresa va ser quan, en entrar a l'habitació de la nena... hi van trobar tots els objectes que havien trobat a faltar: un taladro, una forquilla, un ganivet...
El més preocupant no era que la nena tingués objectes estranys, sinó els seus misteriosos canvis d'humor. Ella no sabia controlar les seves emocions. Quan eren positives no hi havia cap problema. Ara bé, si hi havia alguna situació en què se sentia molesta, adquiria conductes agressives i perilloses cap a la gent del seu voltant. La situació era terrorífica, tant que els pares estaven realment espantats.
La nena acostumava a anar a la biblioteca, l'apassionava llegir novel·les de crims i de misteri. Cada setmana llegia, com a mínim un parell de llibres, per això es passava tantes i tantes hores tancada a la seva habitació.
Un dia, però, va tornar de la biblioteca molt enfadada perquè el bibliotecari no li havia permès endur-se un llibre perquè no era apte per la seva edat. En tornar a casa, la nena va informar els seus pares que volia matar al bibliotecari, però ells no li van fer gaire cas, ja que es pensaven que ho deia per pura rabia. Inclús va avisar als seus amics i amigues de l'escola, però cap d'ells tampoc no s'ho va creure.
La nena va començar a idear l'assassinat. De fet, es va informar per internet, però realment tenia molt clar com ho havia de fer, ja que els anys d'experiència llegint llibres de crims, li havien permès desenvolupar aquesta habilitat. Sabia que el crim havia de semblar un accident, encara que ja estigués planificat.
La seva intenció era dissenyar un pla que semblés un suïcidi i no pas un assassinat per tal que ningú sospités d'ella. Ella tenia vàries opcions a contemplar, però la que cobrava més sentit era la de clavar-li un ganivet al mig del coll per desagnar-lo ràpidament...
A dia d'avui encara no se sap qui va assassinar el bibliotecari, és un cas que els investigadors tenen pendent per resoldre. Com podreu deduir, la nena, ara ja una dona, està en llibertat, i podria estar entre una de nosaltres.
De fet, actualment, aquesta noia té 19 anys, estudia a la UAB i està al segon curs del grau en Educació Primària.
En darrer lloc, un cop acabada la redacció de la història, hem començat a preparar la representació d'aquesta a partir de retalls de revista. La nostra principal idea és muntar un collage en directe amb les fotografies retallades, així com amb altres dibuixos que nosaltres mateixes hem fet. A més, hem fet una base on enganxar les fotos i els dibuixos durant la representació.
També hem pensat que és bona idea incorporar efectes sonors durant la narració de la història per ambientar-la. Els principals sons que incorporarem de cara a la presentació de "Un assassinat inesperat..." són música terrorífica i sons de misteri i tensió. Aquests permeten situar la història en un crim amb un toc de por a causa dels fets catastròfics que s'hi desenvolupen.
Els efectes sonors els hem agafat de la plataforma YouTube i els podeu trobar a la Bibliografia.
A continuació hi ha unes imatges que mostren el nostre treball a l'aula:
Font de les imatges: fotografies pròpies.
Resultats: Els resultats d'aquesta segona part són els elements emprats en la representació de "Un assassinat inesperat", alguns dels quals es veuen a les fotografies de dalt: els dibuixos, el cartell on es fa el collage, entre d'altres.
A continuació hi ha dues fotografies, una dels retalls de les revistes i una altra dels dibuixos fets:
Font de les imatges: fotografies pròpies.
Premeu el següent botó per tornar a la pàgina principal del Bloc II: