BLOC I. ART I EDUCACIÓ
Dimensió cultural i performativa
La importància de l'art en l'educació
IMPORTÀNCIA DE L'EDUCACIÓ ARTÍSTICA EN EL DESENVOLUPAMENT DELS INFANTS
Proposta: fer una lectura de tres textos que parlen sobre l'art i l'educació: El factor ¡waw! El papel de las artes en la educación, d'Anne Bamford (2009, pp.11-31); La contribución de la educación artística a la vida de los niños, de Kaori Iwai (2002, pp. 1-18); i El arte nos hace humanas. Placer, creación y pensamiento crítico en la educación del siglo XXI, de Imanol Aguirre (2017, pp. 24-27). Fer una posada en comú de les idees per importants per elaborar un mapa mental i conceptual mitjançant les idees seleccionades. En definitiva, la proposta consisteix a realitzar un text sobre la importància de l'educació artística en el desenvolupament dels infants.
Objectius: Ressaltar idees d'autors/es que justifiquin la importància de l'educació artística en el desenvolupament dels infants. Així doncs, el principal objectiu és valorar la importància de l'art en l'educació, reflexionar com l'art pot ser un recurs essencial en el nostre futur com a docents i en el nostre present com a alumnes, seleccionar les idees i continguts més rellevants que aporten els autors i autores dels tres textos per generar referents en l'àmbit artístic.
Desenvolupament de la proposta: Un cop feta la lectura dels textos, a l'aula ens hem ajuntat en grups de 3 o 4 persones, de manera que cadascú de nosaltres havia llegit un dels tres textos. Hem posat les idees principals de cada text en comú i hem elaborat un mapa conceptual i visual amb la informació que hem considerat més fonamental.
Posteriorment, hem socialitzat les nostres propostes amb la resta de la classe, de manera que hem elaborat un mapa mental col·lectivament a la pissarra.
Finalment, després del debat generat a partir de la posada en comú, i de la informació recopilada, he elaborat un text on es recullen les principals idees que vull destacar sobre la importància de l'art en l'educació, el qual està als resultats de la proposta.
Resultats: A continuació hi ha el text que he elaborat:
Al llarg dels anys l'educació artística ha anat adquirint valor, de manera que antigament no tenia tanta importància com actualment té. Aquesta no només constitueix un contingut d'aprenentatge, sinó que en pot ser un mitjà a través del qual s'assoleixen els objectius educatius i didàctics, així com diversos beneficis. Hi ha diversos autors i autores, entre elles Anne Bamford, que han dut a terme estudis per a comprovar l'impacte positiu que té l'art en l'educació. D'aquesta manera, tal com afirma l'arista esmentada, "Una de las conclusiones más relevantes del estudio ha sido la constatación de los beneficios perfectamente documentados y estudiados de una educación con contenido artístico" (Bamford, 2009, p. 15).
Seguint en aquesta línia, m'agradaria destacar el següent fragment de Kaori Iwai del text anomenat "La contribución de la educación artística a la vida de los niños": "La corriente que fomenta las actividades artísticas en las escuelas no solo ha procurado facilitar la práctica de las artes en contextos formales y no formales, sino también mejorar la calidad de la educación reconociendo la función de las artes y la creatividad en el ámbito escolar como medio de promover valores éticos." (Iwai, 2002, p. 1).
D'aquesta manera, més enllà dels productes artístics que surtin com a resultat de l'educació artística, s'ha de valorar totes les contribucions que aquesta fa tant en l'àmbit social com individual.
Així doncs, alguns dels aspectes que cal destacar respecte a l'educació artística són:
- L'art com a eina per resoldre problemes i com a motor del desenvolupament del pensament divergent.
- L'art com a mirall de la societat, de manera que les produccions artístiques que se'n fan permeten reconèixer què passa en un determinat moment històric, així com els sentiments generalitzats de la població.
- L'art com a mitjà d'autoconeixement, que permet fer un treball introspectiu i d'expressió personal i emocional.
- Com afirma Imanol Aguirre, "La educación artística es un escenario muy adecuado para poner en marcha procesos de subjetivación personal y cohesión colectiva" (Aguirre, 2017, p. 27).
- Com a mestres ens permet conèixer als infants des de les seves emocions i desitjos, així com les relacions establertes entre ells a l'aula.
- El fet de treballar a través de les arts permet fer-ho de manera interdisciplinària, cosa que als infants els motiva més i els facilita l'aprenentatge d'assignatures que els poden semblar feixugues o que, directament, no els agrada gaire.
- L'art també permet treballar el patrimoni dels infants, així com les cultures de tots els infants, segons el seu lloc de procedència. Així poden adquirir una visió més global del món i conèixer el seu entorn. D'aquesta manera, l'alumnat desenvolupa el pensament crític.
- Les arts, en ser tan àmplies i flexibles, permeten partir de les necessitats i interessos dels infants.
- L'àrea d'educació artística permet als infants la construcció de la seva identitat personal. Inclús nosaltres com a mestres podem crear la nostra identitat mitjançant l'art.
- Les arts poden ser un mitjà per fomentar el respecte cap als altres, no només pel que fa a les possibles creacions que se'n poden fer, sinó a tot el que aquestes duen darrere: sentiments, emocions, experiències íntimes i personals, vivències, records, entre d'altres.
- L'art també permet treballar la diversitat des d'una visió positiva, acceptant les diferències de tothom com una avantatge per intercanviar idees i coneixement, ja que l'art ens fa únics. D'aquesta manera, no només es pot treballar la diversitat, sinó que també la inclusió.
Algunes d'aquestes idees estan recollides en un esquema que hem elaborat a classe en fer un debat sobre tres textos que parlen sobre aquesta temàtica: El factor ¡waw! El papel de las artes en la educación, d'Anne Bamford (2009, pp.11-31); La contribución de la educación artística a la vida de los niños, de Kaori Iwai (2002, pp. 1-18); i El arte nos hace humanas. Placer, creación y pensamiento crítico en la educación del siglo XXI, de Imanol Aguirre (2017, pp. 24-27).
L'esquema és el següent:

Font de la imatge: fotografia pròpia.
D'altra banda, cal donar importància a les arts pel desenvolupament tant dels infants com dels mestres, de manera que el canvi ha de començar des de l'escola. En aquesta, al llarg dels anys, s'ha produït un abandonament cultural i artístic a les aules, per tant, és necessària una reforma educativa a través d'una transformació dels centres. La formació artística fomenta el pensament crític, la resolució de problemes i la reflexió, aspectes que s'han de considerar la base de formació dels infants als centres educatius.
Com s'ha esmentat en l'anterior paràgraf, l'art en l'educació té beneficis per als i les mestres: ens dona multitud d'oportunitats per treballar a l'aula de manera creativa, que permeti la lliure expressió dels infants. També és una eina de construcció de nous llocs, així com un recurs per formar individus crítics i ètics. A més, les arts són una oportunitat de relació de continguts de manera atractiva per a l'alumnat.
Pel que fa a les contribucions de l'art per als infants cal destacar que fomenta la creativitat com a recurs davant la vida, ja que d'aquesta manera els infants desenvolupen la capacitat de cercar diverses solucions als problemes que se'ns planteja durant el nostre dia a dia. També els permet observar el món des de diversos punts de vista, cosa que els obre la ment, de manera que accepten amb més facilitat la diversitat i practiquen la inclusió naturalment. L'art inclús els permet desenvolupar la capacitat d'anàlisi i integració, així com ser emprenedors de processos transformadors.
A més a més, tal com indica Iwai (2002), l'art en l'educació té beneficis en el desenvolupament dels infants en diversos àmbits: en el desenvolupament estètic, socioemocional, sociocultural, cognitiu, i el progrés escolar. Per tant, l'educació artística permet que els infants, per exemple, es coneguin més a ells/es mateixos/es, adquireixin autonomia, aprenguin amb facilitat, obtinguin un raonament espacial i temporal, entre d'altres.
Totes les idees esmentades en els últims quatre paràgrafs es poden veure reflectides en mapa visual que hi ha a continuació, que hem fet a l'aula en grups:

Font de la imatge: creació pròpia en grup.
En cas que no es pugui llegir amb claredat el contingut de la imatge del mapa visual, a continuació hi ha adjuntat l'enllaç per poder-ho llegir en PDF: https://drive.google.com/file/d/1ZODDEf-G0OYY_ZM5oZGGphYh8n3vlWDO/view?usp=sharing
En conclusió, diversos autors i diversos estudis han demostrat que l'art en l'educació té nombrosos beneficis per a l'alumnat i per al professorat. És per això que ara que ens estem formant com a mestres, hem de tenir en compte aquesta concepció per al nostre futur. D'aquesta manera, quan la nostra generació comenci a treballar a les escoles la revalorització de l'art serà més pronunciada i es produiran els canvis positius mencionats que aporta.
Premeu el següent botó per tornar a la pàgina principal del Bloc I: