BLOC I. ART I EDUCACIÓ

Dimensió cultural i performativa

Treball d'investigació: Museu + Escola  

EXPOSICIONS DELS ALTRES GRUPS

Proposta:  Assistir a les exposicions sobre els museus els quals han visitat els nostres companys i companyes. 

Objectius: Els principals dos objectius són: recopilar informació sobre museus que ens pot ser útil de cara al nostre futur com a docents, i dur a terme alguns dels tallers per valorar la seva aplicabilitat i utilitat des del punt de vista docent.

Desenvolupament de la proposta: Hi ha hagut un total de dues sessions d'exposicions i els companys ens han presentat 5 museus diferents. 

El primer dia, el 21 de febrer del 2022, vam ser les primeres a exposar. Posteriorment, van presentar dos grups més, els quals ens van parlar sobre el Castell de Cartoixa de Vallparadís i el Museu Casa Alegre Sagrera.

El segon i darrer dia, el 28 de febrer del 2022, van presentar 3 grups més, els quals ens van parlar sobre el Museu Picasso, el Museu de Granollers i el Museu del Disseny de Barcelona. 

Resultats: A continuació hi ha la informació recopilada redactada i documentada. 

1. MUSEU DE TERRASSA

És  un museu públic, gestionat per l'Ajuntament de Terrassa. A més, és un museu inclusiu, adaptat especialment a les persones amb mobilitat reduïda. 

El seu departament educatiu (DEAC) té per objectius que durant tot l'any hi hagi activitat, que hi hagi una difusió del museu, així com activitats dinamitzades, i vetlla pel canvi social per assolir una societat més justa. 

Alhora, cal afegir que els materials que tenen disponibles són creats des del mateix departament educatiu. 

D'altra banda, és destacable que hi ha dos tipus d'activitats: les d'observació (visites guiades, exposicions...) i les de realització (temporals i/o permanents). 

Per últim, respecte a la relació entre el museu i les escoles cal dir que els principals visitants són les escoles de Terrassa. 


1.1. CASTELL CARTOIXA DE VALLPARADÍS (Terrassa)

La visita a la qual van assistir els companys estava dividida en dues parts: 

  1. Explicació de com vivien els avantpassats a la prehistòria. Abans d'anar al museu, però, els infants van treballar la prehistòria a l'aula. 
  2. Taller de l'eina i el foc. Els infants van elaborar el seu propi ganivet amb una pedra sílex. També van intentar fer foc. 

Font de les imatges: fotografies pròpies. 


1.2. MUSEU CASA ALEGRE SAGRERA (Terrassa)

En aquest cas, el taller que van dur a terme les companyes consistia a realitzar un retrat. Els van explicar que hi ha tres tipus de retrat: de bust, de mig cos i de cos sencer. No obstant això, prèviament, a l'aula havien detallat alguns dels aspectes que després van treballar als tallers.

El Museu Casa Alegre Sagrera té gent especialista del tema, que ofereix materials que l'escola no té. 

Després de l'explicació que van fer sobre el museu ens van proposar fer un autoretrat o bé un retrat d'un company. Jo vaig decidir fer un retrat de la meva companya Noelia. 

A continuació us deixo imatges del  resultat del meu dibuix:

Font de les imatges: Fotografies pròpies.


També us deixo una mostra dels retrats que van fer la resta de companyes: 

Font de les imatges: Fotografies pròpies.


Un cop acabat el taller hem fet la següent reflexió col·lectivament: és important que els i les mestres practiquin abans el que faran al taller amb els infants, ja que han de comprovar que sigui factible i que puguin assolir l'objectiu de l'activitat (per tal que no sigui frustrant i no els baixi l'autoestima). 

Finalment,  m'agradaria deixar per escrit alguns aspectes positius que van destacar les companyes a la seva exposició: els museus permeten el desenvolupament de la creativitat, el coneixement de l'art i la cultura, i fomenten la motivació dels infants a través d'un aprenentatge diferent, menys tradicional. 


2. MUSEU PICASSO

Actualment, el museu està enfocat a l'educació, a diferència de fa uns anys, que estava destinat al turisme. A més, fan activitats dirigides a gent amb risc d'exclusió social. 

El museu col·labora amb institucions del barri, amb escoles, amb altres museus, etc. A més, té per objectiu mostrar que l'art és una eina educativa transversal.

La visita que van fe les companyes estava dividida en quatre obres. La metodologia emprada per les educadores és el VTS (Visual Thinking Strategy), que és un instrument que permet accedir al coneixement a través de recursos visuals mitjançant l'observació. Aquesta estratègia està formada per les següents fases: mirar, reflexionar, imaginar i mostrar. L'infant, doncs, és el centre del seu propi aprenentatge. 

El taller que van fer estava adaptat a la situació pandèmica. En canvi d'explicar-nos-el, ens el van fer dur a terme. En primer lloc, vam haver de dibuixar una línia contínua, sense aixecar el llapis del full, durant 20 segons. Posteriorment, en la línia que havíem fet, vam haver de trobar un retrat d'una persona, sense afegir cap línia. 

Realment van sortir uns dibuixos molt abstractes. Cal destacar que el material que vam utilitzar per pintar-los s'anomenen "play colors". A continuació us mostro, primer, el dibuix que jo vaig fer, i després, alguns dels retrats que van fer les meves companyes:

Font de les imatges: Fotografies pròpies.


3. MUSEU DE GRANOLLERS

En aquest museu hi ha obres de tota mena: geogràfiques, artístiques, etc. No obstant això, se cenyeix al fet que aquestes obres siguin d'origen proper, és a dir, de Granollers o dels seus voltants. 

No hi ha departament educatiu com a tal, sinó que hi ha el departament de cultura. Aquest ofereix les següents activitats dirigides a les escoles: visita, explicació i taller. 

Cal destacar que hi ha un desequilibri en les activitats quant als infants NESE, ja que el museu no és avisat dels nens i les nenes amb qui es trobaran a les visites; hi ha una desconnexió entre el museu i les escoles. 

El taller que van realitzar les companyes consisteix a dibuixar fruites en un DIN A4 sense model, encara que anteriorment, durant la visita, van poder veure obres en què apareixien diverses fruites. Posteriorment, van doblegar el full en 4 i van retallar la part que més els agradava. Més tard, van passar aquest dibuix (el del full) a un bloc de fang. Els infants van fer textures dins les diferents formes dibuixades al fang, inclús van afegir alguns elements per aconseguir que hi hagués més textura. 

Les companyes han arribat a la conclusió que els tallers permeten aprendre de manera interactiva, contribueixen al desenvolupament artístic i de psicomotricitat fina dels infants. 

Font de les imatges: Fotografies pròpies.


4. MUSEU DEL DISSENY DE BARCELONA

El museu té 6 tipus de col·leccions de disseny: de producte, de moda, gràfic, entre d'altres. 

"Apropa cultura" és una plataforma que està dins de l'auditori. Tenen una web amb tots els espectacles i tallers de Barcelona adaptades a col·lectius amb risc d'exclusió social. Per exemple, estan adaptades a persones cegues, a persones sordes, etc. 

El departament educatiu del museu ofereix activitat diferents segons el nivell (primària o secundària). Actualment, hi ha materials en col·laboració amb un dissenyador gràfic. 

Un dels projectes actuals de museu-escola és el "Patrimoni en col·leccions", a partir del qual treballen les societats del segle XVII. 

La visita que van fer les companyes es va iniciar en una sala en la qual es reflexionava sobre com la roba modela els nostres cossos. Posteriorment, van fer un taller que consisteix a, per parelles, dissenyar (dibuixar) i modelar (fer de maniquí, posar-se la roba dissenyada pel company i participar en un pas de models) a partir d'unes peces de roba que els van donar. 

A nosaltres ens van fer dur a terme el taller. Van portar diverses peces de roba velles i retallades. Ens vam posar per parelles; una de les persones va escollir quines peces de tela utilitzar i com emprar-les, i l'altra persona feia de model. Finalment, vam fer un pas de models a la classe. A continuació deixo diverses imatges perquè pugueu veure-ho: 

Font de les imatges: fotografies pròpies. 


També us adjunto un vídeo en què es veu el pas de models que vam fer:

Enllaç del vídeo: https://youtu.be/Ktmp-s5mIWE

Font del vídeo: enregistrament propi.


Conclusions: Un cop finalitzades les exposicions arribem a la conclusió que els museus són una eina molt potent i poc "explotada" per les escoles. Són una gran font d'aprenentatge no només artístic, atès que hi ha museus de molts tipus. Aquestes exposicions, doncs, ens han servit per veure la utilitat d'aquestes institucions culturals, així com per experimentar la seva part pràctica (tallers).

Premeu el següent botó per tornar a la pàgina principal del Bloc I:

Curs 2021-2022 
Educació Visual (UAB)
Creadora: Marina Pérez 
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar