CONCLUSIONS

A tall de tancament de la pàgina web, a continuació hi ha les conclusions a les quals he arribat. Aquestes es basen en un breu recorregut per l'assignatura, és a dir, per tots els projectes fets -els quals podeu visualitzar i llegir principalment al Bloc I, el Bloc II, el Bloc III i a Per a saber més- centrant-me en tot allò que he treballat i, sobretot, en què m'han aportat i què m'han fet aprendre. 

En primer lloc, el Treball d'investigació: Museu + Escola, el qual està al Bloc I, m'ha permès conèixer un nou món. Abans de començar l'assignatura d'Educació Musical i Visual no sabia que els museus tenen un departament educatiu. De fet, tampoc no apreciava el gran potencial que tenen aquestes institucions per al procés d'ensenyament-aprenentatge. Un cop acabat el projecte en qüestió, arribo a la conclusió que els museus són un recurs poc explotat per les escoles, cosa que no hauria de ser així. 

A més, el fet de presentar els diferents museus m'ha obert moltes portes, ja que desconeixia l'existència de la majoria d'aquests. És més, dur a terme diversos tallers que els companys i companyes van fer a les visites que van assistir ha estat una gran font d'inspiració sobre aspectes aplicables a les aules. 

Alhora, m'agradaria destacar que el projecte ens ha donat l'oportunitat d'estar en contacte amb un grup-classe d'infants per primer cop a la carrera. D'aquesta manera, no només vam observar el funcionament d'una visita en la Fundació Joan Miró, sinó que també vam observar l'impacte que aquesta va tenir en els infants, així com de quina manera aquests participaven i duien a terme les activitats proposades.  

D'altra banda, el fet de llegir articles per tal de conèixer La importància de l'educació artística en el desenvolupament en els infants, projecte que forma part del Bloc I, m'ha permès arribar a la conclusió que, com diversos autors i estudis han demostrat, l'art en l'educació té nombrosos beneficis tant per a l'alumnat i com per al professorat. Per tant, ara que m'estic formant com a mestra, sé que haig de ser conscient d'aquesta concepció per al meu futur. D'aquesta manera, quan entri al món laboral podré donar la revalorització que l'art es mereix, ja que al llarg de l'assignatura he obtingut nombroses evidències dels beneficis i contribucions d'aquesta en l'aprenentatge dels infants. 

A partir del projecte Del monotip a la història de ficció, el qual està al Bloc II, arribo a la conclusió que és un recurs molt útil de cara al meu futur com a mestra per tal de fomentar la creativitat i la imaginació dels infants. A més, es pot treballar de manera transversal a través de diverses àrees de coneixement, com ara l'àrea de llengua catalana/castellana/estrangera (en escriure una història inventada a través dels resultats dels monotips dels infants) o l'àrea d'educació artística: visual i plàstica, musical i dansa (en elaborar els mateixos monotips, en representar la història teatralment i en dibuixar els hiramekis). 

Alhora, m'agradaria afegir que el projecte en qüestió no només m'ha aportat idees per quan sigui mestra, sinó que he pogut aprendre la tècnica dels monotips i els hiramekis, els quals desconeixia completament. Fou el primer treball que vam dur a terme a l'assignatura, de manera que va ser l'inici d'un dels aprenentatges més destacables del curs: deixar de fer representacions i dibuixos estereotipats.

Quant al projecte d'Art i natura, que forma part del Bloc II, m'agradaria remarcar la importància del fet de treballar la natura amb els infants. Un cop acabada l'assignatura, arribo a la conclusió que fer-ho a través de l'art és una bona opció, ja que permet als nens i nenes explorar-la des de la curiositat, així com veure de quina manera l'entenen i la representen artísticament. Alhora, estar en contacte amb la natura no només contribueix a l'aprenentatge de la utilitat que aquesta té en l'art (com, per exemple, en el moviment del Land Art), sinó que hi apropa als infants i els permet comprendre la importància de respectar-la i el vincle tan estret que tenim els éssers humans amb ella. 

Un cop més, a partir d'aquest projecte m'he adonat que es poden plantejar activitats transdisciplinàries que engloben diverses àrees de coneixement. El fet de fer una proposta de dibuix amb elements naturals permet parlar, per exemple, dels aliments que formen part de la natura morta en qüestió. A partir d'aquesta temàtica es pot treballar, per exemple, l'àrea de coneixement del medi natural, social i cultural (en parlar de les fruites de la tardor, dels tipus d'arbres, de les propietats dels aliments, dels aliments de proximitat i les seves implicacions socials, inclús es pot proposar fer un hort), o l'àrea de llengua catalana (en buscar i llegir informació sobre els aliments de la natura morta o de les propostes esmentades a l'àrea de medi). 

Realment, abans d'endinsar-nos en el projecte jo ja havia sentit a parlar sobre el Land Art, les natures mortes i les animacions, però el fet de veure la transversalitat de les propostes m'ha donat idees de cara al meu futur docent. Per tant, m'ha permès aprendre a obrir la ment i pensar en la immensitat de propostes competencials que es poden dur a terme a partir de petites activitats que passen per l'aprenentatge artístic. 

Pel que fa al procés de creació artístic vinculat a un tema social, que forma part del Bloc II, concloc que ha estat un projecte extraordinari. M'ha ensenyat a elaborar una creació artística teatralitzada en grup, cosa que només havia fet individualment. Ha estat un procés molt satisfactori, en què hem compartit el significat que cadascuna té personalment sobre l'ansietat, així com les maneres en què, en la nostra opinió, aquesta s'expressa. Ha estat un projecte enriquidor, de cohesió, en el qual hem hagut de buscar gestos i moviments per transmetre l'ansietat sense paraules. 

No solament ha estat un treball que ens ha aportat experiència en el procés de creació d'una obra, sinó també ens ha obligat, en certa manera, a fer una mirada introspectiva a nosaltres mateixes. Sovint, és quelcom que no fem, ja que la rutina ens absorbeix, és per això que penso que és una bona via perquè els infants ho facin mentre posen en pràctica altres aspectes, com la creativitat, la imaginació o l'expressió. 

Alhora, el procés de creació ha estat un projecte a través del qual he adquirit aprenentatges per fonamentar el meu coneixement teòric sobre l'art, quant a referents i quant a moviments artístics. D'una banda, el fet de treballar un tema social rellevant, ens ha obligat a investigar sobre altres persones que també l'han treballat a través de l'art per tal d'inspirar-nos i documentar-los. I, d'altra banda, el fet de fer una performance ens ha permès endinsar-nos de ple en l'art d'acció, una avantguarda de la qual només havia sentit a parlar, però ara que l'hem dut a terme l'he interioritzat. 

La conferència sobre Les arts com a eina de transformació personal i social, la qual està dins del Bloc III, em fa arribar a la conclusió que l'art és important per al creixement de les persones. És una eina molt poderosa a través de la qual aprenem moltes coses (valors, vies d'expressió, habilitats, destreses, entre d'altres) que permet que ens transformem, com a individus i com a col·lectiu. Per tant, és un mitjà per aconseguir la nostra millora, tant en l'àmbit individual, com en el social. 

A través de la conferència, doncs, vam obtenir alguns dels milers d'exemples de com l'art pot ser una eina de transformació personal i social com a font d'inspiració. És per això que respecte a aquest projecte concloc que l'art és un element que ha de ser present en l'ensenyament que dugui a terme com a mestre en un futur, ja que a través d'aquesta podré assolir l'evolució, el canvi i la progressió dels i les meves alumnes de manera natural, distesa i motivadora. Però no només ha de ser utilitzada per aconseguir una transformació en els nostres infants, sinó que també s'ha d'usar per aconseguir-ho en nosaltres mateixes com a professores, a partir de projectes transdisciplinaris, projectes de creació, entre moltes altres opcions.

Finalment, a través de l'apartat Per a saber més he pogut ampliar els meus coneixements principalment sobre artistes (com Tomi Ungerer), moviments artístics (com l'orfisme) i tècniques artístiques que no coneixia fins aleshores. Han estat petites aportacions, sense arribar a tenir la magnitud d'un projecte com els explicats anteriorment, que ha fet del meu itinerari artístic més complet. 

En conclusió, tots els projectes duts a terme al llarg de l'assignatura han estat molt enriquidors en l'àmbit artístic, personal i professional. He pogut fer un recull de moltes idees i eines aplicables al meu dia a dia com a docent, i he après a valorar l'art com una eina excepcional i essencial per a l'aprenentatge dels infants. 


Premeu el següent botó per pujar:

Curs 2021-2022 
Educació Visual (UAB)
Creadora: Marina Pérez 
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar